Naked heels Forum Index Naked heels
The way they do it in the jungle
 
  FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups  {Photo Gallery}Main Gallery   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

{Asil Forum} {Vietnamese forum}

Info harga makanan ayam ditempat anda dan diet ayam anda

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Naked heels Forum Index * Sudut Malaysia
View previous topic :: View next topic  
Author Message
xo_beck_ox
Chick


Joined: 22 Nov 2005
Battles: 796

BattlePosted: Thu Oct 09, 2008 9:10 am    Post subject: Info harga makanan ayam ditempat anda dan diet ayam anda Reply with quote

Aku dok perati harga jagung skang ni dan naik mendadak. 5 bulan lepas harga jagung rm1.40/kg .. skang ni aku gi beli rm1.90/kg. itu tak masuk padi, dedak dll lagi..

korang kasi info laa pasal harga makanan ayam kat tempat korang skali ngan lokasi kedai tuh utk rujukan geng2 ganoi.
1. harga per/kg
2.harga per guni.

satu lagi.. apa diet alternatif bagi mengimbangi kenaikan kos makanan ni.?
1. Diet bagi ayam turun benih.
2. Diet bagi ayam nak masuk bon.
3. Diet bagi anak2 ayam.
Back to top
View user's profile Send private message
pok ping
Crazy Fowl


Joined: 07 Jun 2006
Battles: 2876
Location: Shah alam.malaysia

BattlePosted: Thu Oct 09, 2008 10:07 am    Post subject: Reply with quote

rega by guni lehlah bagi tau..
Area //puchong:-
Jagung A/B/C Rm65/40kg
Dedak Hitam 201 c = RM100/50kg//
Kuala Ganu Cabang 3
Jagung A/B/C Rm 57/40kg
Dedak Hitam 201c = RM85/50kg..
Padi RM2.80~3.00/Gantang(2.5k~3.0kg)
gombak 20kg=RM50
kalu duk ganu * pakai padi jer///
makanan alternatif kena rajin bro...lebihan pasar malam
sayur bawang kena tebal muka kutip..aku upah orang....
berbaiklah dengan pembuat air kacang soya dengan
pembekal santan kelapa..re-process balik...tak pun
tokey-tokey nasi lemak/nasi Ayam///
Back to top
View user's profile Send private message
xo_beck_ox
Chick


Joined: 22 Nov 2005
Battles: 796

BattlePosted: Thu Oct 09, 2008 10:24 am    Post subject: Reply with quote

tq bro.. info yg sgt berguna..
aku pon ingat nak buat baik ngan mek siam kedai makan.. nak mintak lebihan makanan..
Back to top
View user's profile Send private message
Apizz
Chick


Joined: 26 Mar 2005
Battles: 930

BattlePosted: Thu Oct 09, 2008 11:03 am    Post subject: Reply with quote

Di Meru Klang

Jagung A,B,C = rm66.50 40kg
Gold Coin 201c = rm102 50kg
Gold Coin 202p = rm102 50kg
Back to top
View user's profile Send private message
denai_816
Vicious Fowl


Joined: 26 Feb 2008
Battles: 3408
Location: nun disana

BattlePosted: Thu Oct 09, 2008 2:21 pm    Post subject: Reply with quote

kat kuantan
jagung A,B,C 40kg = rm 56.00
dedak hitam - 25 kg = rm 48.00
_________________
http://ayamkandang.blogspot.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
xo_beck_ox
Chick


Joined: 22 Nov 2005
Battles: 796

BattlePosted: Thu Oct 09, 2008 2:32 pm    Post subject: Reply with quote

apa beza gold coin 201c dengan 202p?
apa harga makanan2 ayam ni kat kelantan?? any update??

so basicly kita dah dapat senarai harga bahan makanan.. diet..??? anak ayam start dari day 1 sampai day 21 biasanya aku bagi makan dedak hitam.. pastuh makan dedak hitam campur nasi sampai umur 3 bulan.. start dart bulan ke-3 sampai bulan ke-4 aku bagi makan dedak itam + nasi + jagung hancur.. bulan ke 5 keatas aku dah lepas tabur jer apa2 makanan yang aku rasa nak bagi.. ehhh!!betul ke cara aku ni..? apa pulak cara abe2 ganoi semua??

untuk ayam nak masuk bon pulak for sure diet dia lain..kan..kan.. any clinical & traditional supplement may take part in this stage..
Back to top
View user's profile Send private message
Apizz
Chick


Joined: 26 Mar 2005
Battles: 930

BattlePosted: Thu Oct 09, 2008 2:48 pm    Post subject: Reply with quote

xo_beck_ox wrote:
apa beza gold coin 201c dengan 202p?


Ni pengalaman saya bela ayam daging dulu

201c ni dirumus utk anak ayam, utk ayam daging 201c diberi umur 1 hari hingga 21 hari, kemudian baru bagi 202p(bentuk pallet) untuk tumbesaran.

biasa saya bagi 201c utk anak ayam dari umur 1 hingga 21 hari, kemudian baru bagi jagung b + dedak 202p sampai la ayam besar.

201c ni kandungan protein dia lebih tinggi berbanding 202p. Boleh baca dekat guni dia tu. Sorry la saya tak berapa ingat.

tapi sebelum jumpe 202p ni belasah 201c jer sampai ayam besar, ayam yang dah ready nak sparing saya tak kasi dedak. Jagung sahaja....
Back to top
View user's profile Send private message
xo_beck_ox
Chick


Joined: 22 Nov 2005
Battles: 796

BattlePosted: Thu Oct 09, 2008 3:52 pm    Post subject: Reply with quote

ok, kalau tak silap protein ni utk pembentukan otot2. so anak ayam yang makan dedak masa kecik saiznya akan lebih besar dari yg tak makan dedak hitam.

manja, kalau kau nak ayam kau lebih besar dan berotot (mcm ayam pok ping) kau kena bagi makan yang seimbang masa tumbesarannya. bukan masa dia dah built up every muscles (masa umur 7 bulan). time ayam 7 bulan mmg dah tak boleh buat apa2 kot..

cuma kalau kita kaji anak ayam yg makan dedak ni lembik skit dari anak ayam lepas yang makan nasik tabur ni.. tapi perkara ni akan hilang lama kelamaan..

just my dua plosen opinion. (correct me if i'm wrong)
Back to top
View user's profile Send private message
Apizz
Chick


Joined: 26 Mar 2005
Battles: 930

BattlePosted: Thu Oct 09, 2008 6:03 pm    Post subject: Reply with quote

Bagi saya dedak perlu dan penting untuk tumbesaran. Yang paling penting sekali anak ayam kene lepas bebas dan cergas, dia boleh makan rumput, cacing dan macam2 lagi. Baru otot2 fit dan tulang keras. Kite boleh bezakan bela anak ayam dalam kurungan dengan yang lepas bebas.
Back to top
View user's profile Send private message
pok ping
Crazy Fowl


Joined: 07 Jun 2006
Battles: 2876
Location: Shah alam.malaysia

BattlePosted: Fri Oct 10, 2008 9:26 am    Post subject: Reply with quote

Apizz wrote:
Bagi saya dedak perlu dan penting untuk tumbesaran. Yang paling penting sekali anak ayam kene lepas bebas dan cergas, dia boleh makan rumput, cacing dan macam2 lagi. Baru otot2 fit dan tulang keras. Kite boleh bezakan bela anak ayam dalam kurungan dengan yang lepas bebas.

saya sokong..bulu pun cantikk
Back to top
View user's profile Send private message
bay1975
Chick


Joined: 20 Aug 2008
Battles: 210
Location: tapah

BattlePosted: Sat Dec 06, 2008 8:51 pm    Post subject: Reply with quote

mane diet pntingnyer???nk tau jgk....
_________________
mau ka..
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger
manja
Chick


Joined: 07 Jun 2008
Battles: 83
Location: malaysia

BattlePosted: Wed Dec 10, 2008 4:03 pm    Post subject: Reply with quote

xo_beck_ox wrote:
ok, kalau tak silap protein ni utk pembentukan otot2. so anak ayam yang makan dedak masa kecik saiznya akan lebih besar dari yg tak makan dedak hitam.

manja, kalau kau nak ayam kau lebih besar dan berotot (mcm ayam pok ping) kau kena bagi makan yang seimbang masa tumbesarannya. bukan masa dia dah built up every muscles (masa umur 7 bulan). time ayam 7 bulan mmg dah tak boleh buat apa2 kot..

cuma kalau kita kaji anak ayam yg makan dedak ni lembik skit dari anak ayam lepas yang makan nasik tabur ni.. tapi perkara ni akan hilang lama kelamaan..

just my dua plosen opinion. (correct me if i'm wrong)


terima kasih xo_beak_ox...
kira untuk mendapatkan otot yg lbh besar bermula dr anak lg hingga ke umur 7 bulan..
7 bulan ke atas adalah masa untuk membina kekuatan pada otot ayam tersebut..( betul x? betulkan saya jika salah ya)
untuk stamina otot ayam pula, apakah diet yg sesuai diberikan...?
drink
_________________
yang sedàng2 aja~~
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
xo_beck_ox
Chick


Joined: 22 Nov 2005
Battles: 796

BattlePosted: Tue May 19, 2009 2:24 pm    Post subject: Reply with quote

diet ayam semasa tgh luruh bulu.

Proses penggantian bulu atau sering disebut dengan istilah Mabung, Ngurak atau Moulting pd unggas, merupakan hal yg rutin dan terjadi tiap tahun. Pada masa ganti bulu, biasanya banyak bebotoh yg tidak menyadari tentang kondisi ayam yg membutuhkan berbagai mineral dan protein yg bertambah pada fase ganti bulu. Bebotoh masih saja memperlakukan ayamnya dgn ransum biasa, padahal ayam yg mengalami proses ganti bulu lebih memerlukan perhatian ekstra. Pada fase ganti bulu ini merupakan fase istirahat yg panjang dan perlu diberikan pakan khusus yang lebih bergizi tinggi dan mineral berikut vitamin yg cukup. Pemberian pakan yg mengandung kadar protein yg lebih perlu diberikan karena pada fase ini ayam memerlukan energi yg relatis lebih banyak. Bila kebutuhan mineral dan protein tidak tercukupi dlm jumlah yg memadai maka ayam laga akan mengalami penurunan kualitas fisiknya. Efek selanjutnya yang dapat terlihat adalah kondisi berpengaruh pada saat ayam aduan kelak bertarung dimana ayam terlihat lebih lemah dan jadi loyo. Sering kita temui di kandang bebotoh, ayam laga yg dalam fase ganti bulu bermuka pucat kurang gairah dan terlihat lemas.

Pada masa ganti bulu, sebaiknya ayam diberikan Pakan Ayam Petelur dgn kadar protein 16%, sedangkan pakan ayam yg lain sangat tidak cocok, karena kandungan kalori dan protein yang terlalu berlebih. Hal ini ditujukan untuk menghindari terjadinya kegemukan pada ayam, yg berakibat penumpukan pada tulang dada dan hal ini akan sangat mengganggu stamina ayam. Karena ayam akan lebih mudah kehabisan nafas (ngos-ngosan) dan pengembalian bentuk dan berat ideal ayam tsb akan memakan waktu yang lebih lama lagi.

Pada saat ganti bulu, ayam aduan tidak memerlukan pemberian MINYAK IKAN yg berlebihan. Ini bisa dinilai dari sehelai bulu ayam yg mengandung 85% protein, 2.5% lemak, 1.5% serat kasar, 0.2% kalsium dan 0.75% phosporus (berdasarkan penelitian Charoen Phokpand). Jadi dengan dilihat komposisi kandungan bulu, maka ayam tidak memerlukan minyak ikan. Namun pada saat ganti bulu,ayam lebih membutuhkan protein, vitamin dan mineral yg cukup.

Kebanyakan bebotoh beranggapan pemberian minyak ikan dapat membuat bulu mengkilap dan kuat. Minyak ikan mengandung ASAM LINOLEAT 99% sebaliknya ayam hanya membutukan asam linoleat 1% saja yg bisa didapatkan dari pakan ayam aduan umumnya. Padahal untuk membuat bulu mengkilap dan kuat cukup melalui pemberian makanan berprotein yg cukup, sehingga kelenjar lemak yg ada pada ekor akan berfungsi sebagai semir yang akan digunakan ayam untuk mengilapkan bulu meskipun ayam tidak dimandikan.

Pada waktu ganti bulu, ayam tidak membutuhkan tenggaran/umbaran yg rutin, ayam cukup diumbar 3 hari sekali saja untuk mengepakkan sayam dan melemaskan otot yg kaku. Memegang ayam yang berganti bulu juga harulah berhati-hati, karena bulu masih muda dan teras sakit bila dipegang. Dan kemudian jangan sesekali ayam yang sedang berganti bulu dikumpulkan atau digabungkan dengan ayam betina, karena bulu mengandung phosporus yg tinggi, yg merupakan makanan yang paling diminati dan santapan lezat bagi ayam betina. Demikian juga bila dijadikan pemacek, maka perhatikan kebutuhan karbohidratnya, jika kekurangan maka napsu kawin akan menjadi menurun dan sebaliknya jika pemberian karbohidrat berlebihan maka ayam akan menjadi terlalu gemuk yang juga dapat menurunkan nafsu kawin.

Kemudian, selama periode penggantian bulu yang biasanya memakan waktu beberapa bulan, jangan lupa untuk memperhatikan kandang ayam, jangan sesekali menempatkan ayam yang memiliki sudut2 kandang yang cukup tajam yang dapat mengganggu pertumbuhan bulu dah bahkan bisa merusak bulu mudah yang baru tumbuh. Hal ini juga harus menjadi perhatian karena jangan sampai seluruh upaya keras kita di dalam menjaga pola makannya akan menjadi sia-sia belaka karena penempatan kandang ayam yang tidak tepat. Dengan kata lain, untuk ayam yang sedang mengalami penggantian bulu, mulai dari makanan, pengumbaran, dan penempatan kandangnya tetap harus menjadi perhatian kita agar proses penggantian bulu dapat berjalan dengan sempurna. (Sumber bg Kamandaka, edited by Adek)
Back to top
View user's profile Send private message
balut
Chick


Joined: 26 Nov 2007
Battles: 185
Location: kuala lumpur

BattlePosted: Wed May 20, 2009 7:02 pm    Post subject: Reply with quote

ermm bagus info ni mukin betul..walaupun penat nak baca tapi bagus...aku pun tak pernah amik kira kalau ayam jatuh bulu ni...
_________________
i like thai cock
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
GenG BaWaT
Chick


Joined: 30 Nov 2008
Battles: 128
Location: LoSong

BattlePosted: Wed May 20, 2009 8:00 pm    Post subject: Reply with quote

mahal ngat padi leni boh..jem ngat..rm5 segantang..fuh..
_________________
http://gengbawat.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
GenG BaWaT
Chick


Joined: 30 Nov 2008
Battles: 128
Location: LoSong

BattlePosted: Wed May 20, 2009 8:08 pm    Post subject: Reply with quote

koho2 semeleh la ayam tu...tinggl hok paling baik je
_________________
http://gengbawat.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
anakurik
Chick


Joined: 07 Nov 2008
Battles: 699

BattlePosted: Mon May 25, 2009 2:44 pm    Post subject: Reply with quote

bukan takleh semelih..kne yang paling baik 2 mati baka..mengakap la kiter g cari umah orang..haha..yang xbaik 2 buat inkubator je kalao ibu,,kalao bapak 2 jual la timbang kilo tak pon kiter semelih antar ke pasar..baru la terjamin line kiter..kalao yang hidup kadàng peraih jual balik kat dak2 kampong..peraih pon kenal ayam baik ke x..sesetengah nye la..xpon sedekah je kat kengkawan yang bela ayam kampong..besar cikit nanti anak ayam kampong..kalao xsayang la..tapi saya sayang je..baik jual walauo murah pon..bagi kat org nanti banyak die pnyer cekadaknya..kiter bagi ari nie..malam kang sekali ngan reban kiter die angkut bawak lari..huhu..skang pencuri ayam tengah jadi raja kat kampong saya wei..ayam dalam reban berkunci pon boleh hilang...yang tak tahannye die tahu plak yang ane ayam yang dah siap basuh 2..geram tol r..
_________________
idup ganoi..

http://exoticbantamsbreeder.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Apizz
Chick


Joined: 26 Mar 2005
Battles: 930

BattlePosted: Tue Jun 09, 2009 9:29 am    Post subject: Reply with quote

Kat sini saya nak minta kawan - kawan semua kemaskini harga terbaru makanan ayam di kawasan masing.

Kat sungai buloh jagung b 40kg rm49.
Back to top
View user's profile Send private message
adz79
Chick


Joined: 27 Mar 2007
Battles: 444
Location: MLK

BattlePosted: Sat Jun 13, 2009 6:25 pm    Post subject: Reply with quote

kat melaka (a gjh) jagung b 45kg - rm46.50
_________________
adz
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail AIM Address
jalwin
Chick


Joined: 27 Jun 2009
Battles: 458

BattlePosted: Fri Jul 10, 2009 3:02 am    Post subject: Reply with quote

dulu member saya pernah bercerita.. katanya kalau kita beli ayam dari siam , kita akan berdepan dgn satu masalah besar iaitu diet makanan ayam itu... kerana menurut beliau , ayam siam ini memakan makanan yang berbeza dari apa yang ayam lokal kita makan... ayam siam ini biasanya makan gandum dan bukan jagung... dan gandum itu juga susah dapat di negara kita.. benar kah ini ? atau member saya hanya kelentong pakai tembak saja..

dan juga saya ingin bertanya.. buah buahan apa yang sesuai di makan oleh ayam kita.. untuk memberi vitamin dan khasiat yang secukupnya.... betik , pisang , oren , buah kiwi , nanas ???

ayam boleh diberi makanan daging tak ?? seperti daging ayam ? lembu ? atau kambing ???

sayur sayuran ? seperti timun ? tomato ?? kubis ??? yang segar dan penuh berzat...

dan tak lupa juga dgn susu lembu ataupun kambing yang mempunyai kandungan kalsium yang tinggi... dan adalah baik utk tulang...

jika ayam kita mengamalkan makanan yang berzat dan penuh dgn vitamin adakah itu akan membantu ayam kita untuk membentuk diri menjadi lebih kuat dan lasak?
Back to top
View user's profile Send private message
Gagak Rimba
Chick


Joined: 21 Jun 2009
Battles: 32

BattlePosted: Sat Jul 11, 2009 4:55 am    Post subject: Reply with quote

manja wrote:
xo_beck_ox wrote:
ok, kalau tak silap protein ni utk pembentukan otot2. so anak ayam yang makan dedak masa kecik saiznya akan lebih besar dari yg tak makan dedak hitam.

manja, kalau kau nak ayam kau lebih besar dan berotot (mcm ayam pok ping) kau kena bagi makan yang seimbang masa tumbesarannya. bukan masa dia dah built up every muscles (masa umur 7 bulan). time ayam 7 bulan mmg dah tak boleh buat apa2 kot..

cuma kalau kita kaji anak ayam yg makan dedak ni lembik skit dari anak ayam lepas yang makan nasik tabur ni.. tapi perkara ni akan hilang lama kelamaan..

just my dua plosen opinion. (correct me if i'm wrong)


terima kasih xo_beak_ox...
kira untuk mendapatkan otot yg lbh besar bermula dr anak lg hingga ke umur 7 bulan..
7 bulan ke atas adalah masa untuk membina kekuatan pada otot ayam tersebut..( betul x? betulkan saya jika salah ya)
untuk stamina otot ayam pula, apakah diet yg sesuai diberikan...?
drink
lol mengikut kata saorang Prof. dari UPM, dedak yang dijual dikedai2 tu dah seimbang dah. Tapi untuk ayam laga sedikit tambahan makanan seperti susu, ikan dan sayuran segar adalah perlu untuk otot dan tulang. Anak ayam juga perlu exercise dengan cara melepaskan nya untuk mengais-ngais. Otot kaki akan membesar, insaallah
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Naked heels Forum Index * Sudut Malaysia All times are GMT + 7 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group